Zainteresowanie instalacjami gazowymi w samochodach jest coraz większe głównie ze względu na koszty benzyny. Trzeba jednak przyznać, że osoby potencjalnie zainteresowane systemem zasilania LPG w aucie mają co do inwestycji pewne obawy, które wynikają głównie z krążących wokół tego typu rozwiązań mitów. Dotyczą przede wszystkim ryzyka wybuchu, zatrucia, niszczenia silnika, kiepskich osiągów i tego, że oszczędności są pozorne. Obalmy te mity!

Ryzyko wybuchu i ryzyko zatrucia gazem, niszczenie silnika

Trzeba powiedzieć wprost: gaz wielu osobom kojarzy się z substancją niebezpieczną przede wszystkim ze względu na ryzyko wybuchu lub zatrucia. Nikt nie słyszał jednak o wybuchających samochodach z LPG. Jak dowiadujemy się od fachowców z firmy AUTO GAZ ŚLĄSK, by doszło do zapalenia się gazu w zamkniętym pomieszczeniu, musi on mieć stężenie od 1,5 do 3%. W samochodowych instalacjach wybuch gazu jest praktycznie niemożliwy.

Instalacje gazowe w samochodach są bezpieczne także w kontekście ucieczki gazu. Napełnianie zbiornika LPG jest zabezpieczone po stronie wlewu i wylewu zaworem zwrotnym, co zapobiega ewentualnej ucieczce gazu. Co więcej, wszystkie elementy całej instalacji są umieszczone w komorze gazoszczelnej, więc nawet gdyby w zaworach wystąpiły nieszczelności, gaz nie przedostanie się do kabiny pasażerskiej.

Mitem jest również to, że używanie gazu niszczy silnik, oczywiście pod warunkiem, że użytkownik samochodu nie zaniedbuje żadnych czynności obsługowych.

Kiepskie osiągi i pozorne oszczędzanie

Kolejne mity związane z LPG w kontekście samochodu dotyczą kiepskich osiągów i pozornego oszczędzania – to tematy, które się ze sobą zazębiają. To nieprawda, że po zainstalowaniu autogazu pogarszają się wyraźnie osiągi samochodu. Dla przykładu: dla standardowego auta, które rozpędza się w 10 sekund od 0 do 100 km/h, różnica przy benzynie i gazie to około 0,4 sekundy. Czy to różnica możliwa do wychwycenia na trasie? – Nie odczujemy tego na pewno, możemy co najwyżej zmierzyć stoperem.

W związku z tym, że na pokonanie kilometra trasy zużyjemy objętościowo więcej gazu niż benzyny, możemy spotkać się także z mitem, iż oszczędzanie na paliwie jest w kontekście samochodu na LPG tylko pozorne. Jeśli jednak przyjrzymy się kosztowi pokonania jednego kilometra samochodem z instalacją gazową, a bez niej, przekonamy się, że tak nie jest. Trzeba przy tym jednak zaznaczyć, że opłacalność używania instalacji gazowej w samochodzie zależy od liczby przejeżdżanych kilometrów. Instalacja gazowa samochodowa jest korzystną inwestycją szczególnie dla kierowców pokonujących długie dystanse.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj