Imię, nazwisko, numer telefonu, adres zamieszkania – te i wiele innych danych udostępniamy każdego dnia w internecie, logując się do różnych portali i dokonując zakupów online. Czy jednak jesteś pewien, że Twoje dane za każdym razem są bezpieczne? Jak kupować z głową i jak chronić swoje dane podczas zakupów w internecie? Podpowiadamy!

Z tekstu dowiesz się:

  • jakie dane można bezpiecznie podawać w sklepie internetowym,
  • na czym polega prawo do bycia zapominanym,
  • jak szybko zastrzec kartę w razie kradzieży danych.

W okresie pandemii koronawirusa jeszcze częściej i chętniej robimy zakupy przez internet. Jest to dla nas duże ułatwienie w pandemicznej codzienności, ale też… zachęta dla wszelkiej maści oszustów. W tym tekście podpowiemy Ci, jakie dane możesz podać podczas dokonywania zakupów online i kiedy bezwzględnie opuścić stronę sklepu. 

Jakich danych może oczekiwać od nas sklep internetowy?

Zanim jeszcze rozpoczniesz wprowadzanie swoich danych do formularza zakupów, upewnij się, że sklep, który wybrałeś, korzysta z tzw. szyfrowania. Jak to zrobić? To proste! Po prostu sprawdź, czy w pasku adresowym przeglądarki jest widoczna kłódka. Jeśli nie możesz jej zlokalizować – zrezygnuj z zakupów w tym sklepie: Twoje dane zostaną bowiem przesłane przez internet jawnie, co ułatwia ich kradzież.

Zrezygnuj z transakcji również wtedy, kiedy sklep prosi Cię o podanie zbyt wielu danych na swój temat. Jakie to dane? M.in. te, których używasz podczas kontaktowania się ze swoim bankiem: PESEL czy nazwisko panieńskie Twojej matki. Sklep nie powinien oczekiwać innych danych niż te, które są konieczne do zrealizowania Twojego zamówienia: imię, nazwisko, adres, a także numer telefonu i e-mail.

Zabezpieczenie Twoich danych ułatwia też system SCA, który wynika z dyrektywy unijnej PSD2. To rodzaj silnego uwierzytelnienia, potwierdzającego, że z danych karty kredytowej lub konta bankowego korzystasz właśnie Ty, a nie ktoś inny. Silne uwierzytelnianie zakupów dokonywanych przez internet zostało wprowadzone przez banki  z początkiem tego roku i dotyczy większości transakcji. Zastosowanie tego systemu polega na dodatkowej autoryzacji transakcji kodem jednorazowym wysyłanym w SMS-ie, zatwierdzeniem transakcji w aplikacji bankowej czy bankowości elektronicznej, numerem PIN czy znanym użytkownikowi hasłem. Sposób dodatkowej autoryzacji zależy od banku, który wydał kartę płatniczą.

Na czym polega prawo do bycia zapomnianym (RODO)?

Czy słyszałeś już kiedyś o prawie do bycia zapomnianym? Wynika ono z rozporządzenia unijnego RODO. Ten konkretny zapis mówi o tym, że każda osoba fizyczna ma prawo żądać od administratora natychmiastowego usunięcia swoich danych osobowych, a obowiązkiem administratora jest bezzwłoczne usunięcie tych informacji.

Jak to wygląda w praktyce? Czy w każdej sytuacji będziesz mógł trwale usunąć swoje dane, czy jednak czasem musisz pogodzić z tym, że ktoś będzie nimi dysponował? Według zasad wprowadzonych przez RODO granice prawa do bycia zapomnianym są dość intuicyjne: nie możesz wymagać od żadnej instytucji usunięcia swoich danych tak długo, jak długo pozostajesz z nią w relacji, która tych danych wymaga, albo jak długo wygasa podstawa, na której było oparte ich przetwarzanie. Nie możesz więc wymagać usunięcia swoich danych np. od banku, w którym spłacasz kredyt.

Jeśli jednak podajesz dane na stronie internetowej, za której pośrednictwem dokonujesz jednorazowego zakupu, możesz swobodnie zażądać ich usunięcia. Po zrealizowaniu Twojego zamówienia sklep nie będzie miał zresztą już żadnych powodów, żeby przechowywać Twoje dane, więc prawdopodobnie i tak usunie je z własnej inicjatywy.

Kradzież karty bankomatowej – jak szybko ją zastrzec?

Nawet najbardziej ostrożnym użytkownikom internetu może się zdarzyć podanie danych karty na podejrzanej stronie. Także zgubienie czy kradzież karty bankomatowej nie należą do rzadkości. Co zrobić w takiej sytuacji? Najlepiej od razu zablokować kartę. Takie działanie da Ci pewność, że Twoje pieniądze są bezpieczne. Jak to zrobić najprościej?

Wystarczy, że wykonasz telefon pod numer (+48) 828 828 828. To kontakt do założonego przez Związek Banków Polskich Systemu Zastrzegania Kart. Uzyskasz tu pomoc bez względu na to, w jakim banku masz konto. System działa 24 h na dobę: po poinformowaniu dyspozytora, z jaką sprawą dzwonisz i w którym banku masz konto, połączy Cię on bezpośrednio z odpowiednią placówką. Cały proces potrwa zaledwie chwilę.

 

Każdego dnia dokonujemy w internecie wielu transakcji, i nic w tym złego. Najważniejsze, żeby pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa i nie dać się nabrać nieuczciwym sprzedawcom i oszustom internetowym.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj