W dzisiejszych czasach ciężko jest znaleźć czas na regularne obcowanie z przyrodą. A może jest to duży błąd i należałoby coś z tym zrobić? Oczywistym jest, że spacerowanie po lesie wpływa na nas pozytywnie. Niemniej jednak dopiero od kilkunastu lat zaczęto badać na czym ów korzystny wpływ dokładnie polega.

Z sercem do lasu

Spacerowanie po lesie dobrze wpływa na działanie układu krążenia. Spacer w otoczeniu zieleni powoduje również obniżenie ciśnienia krwi. Przebywając w otoczeniu lasu dobrze jest spędzać te chwile aktywnie. Aktywność ruchowa taka jak szybki spacer czy bieganie, stanowi profilaktykę wielu chorób. W ten sposób zmniejsza się ryzyko wystąpienia otyłości, cukrzycy typu II, poprawia się odporność organizmu, a nawet zmniejsza się ryzyko zachorowania na raka.

Przebywając w lesie jesteśmy poddawani ekspozycji na promienie słoneczne. Jest to niezwykle ważne, ponieważ to właśnie pod wpływem promieniowania UV, w naszej skórze z prekursoru, powstaje kalcyferol, czyli… witamina D3! Jest to niezwykle istotna substancja dla naszego funkcjonowania. Spełnia ona dużą rolę głównie wspierając nasz układ szkieletowy, ale również wzmacnia odporność oraz obniża stan zapalny w przewlekłej niewydolności mięśnia sercowego.

Obcowanie z leśną fauną i florą stało się niezwykle modne w Kraju Kwitnącej Wiśni już w latach 80. ubiegłego stulecia. Zaczęto tam propagować „kąpiele leśne”, jak tłumaczy się japońskie określenie spacerów po lesie – shinrin-yoku. Każdy z nas bardzo dobrze wie jak pachnie las. Ten jedyny w swoim rodzaju orzeźwiający zapach jest wywoływany między innymi przez terpeny oraz fitoncydy. Przyjrzyjmy się fitoncydom. Fitoncydy są to pochodzenia roślinnego substancje organiczne mające działanie bakteriostatyczne i grzybobójcze. Rośliny, podobnie jak ludzie, chronią się przed niechcianymi czynnikami. Spędzając czas w ich sąsiedztwie przy okazji pobieramy dobre dla nas związki wytwarzane przez drzewa. To właśnie z tego powodu Japończycy zalecają spokojne, głębokie oddychanie podczas leśnych wypraw.

Las a zdrowie psychiczne

Na polepszenie humoru nie trzeba chodzić z głową w obłokach, wystarczy z głową wśród drzew. Przechadzka po leśnych dróżkach znacząco obniża poziom stresu, lęku i apatii, polepszając samopoczucie. Polega to na tym, że podczas takiego spaceru, obniża się ilość tzw. hormonów stresu w naszym ciele. Hormonami tymi są adrenalina, noradrenalina i kortyzol wydzielane przez gruczoły nadnerczy. Musimy jednak mieć na względzie, że nie samo przebywanie w lesie zmniejsza poziom stresu. Spacerowi takiemu powinno towarzyszyć „wyłączenie się”. Zdecydowanie nie wolno w ten czas myśleć o obowiązkach, problemach, a smartfon (najlepiej wyłączony) powinien znajdować się głęboko w kieszeni. Przychodząc do lasu warto też pamiętać o celu naszej „wizyty”- o chęci odpoczynku i psychicznego ukojenia.

Obserwacja roślin i zwierząt pozwala pozbyć się myśli dnia codziennego związanych z pracą, obowiązkami czy studiowaniem. Kojące działanie na nasz ośrodkowy układ nerwowy, a dzięki temu i na nasze samopoczucie ma barwa zielona, której oczywiście w lesie jest co nie miara. Kolor zielony pozwala rozluźnić się oraz oderwać myśli od przytłaczających spraw. Dzięki temu nasza późniejsza praca czy uczenie się może być dużo bardziej sprawniejsza.

Spacer po lesie przynosi równie dobre skutki w samopoczuciu i zdrowiu dzieci jak u ich rodziców. Oprócz tego, badania potwierdzają, że obcowanie z natura we wczesnym dzieciństwie, skutkuje poszanowaniem dla niej przez resztę życia. Spacer po lesie z rodzicami to również świetna okazja, do poznawania świata biologii (łac. bios- życie, logos- nauka, słowo).

Co najmniej 2 godziny dziennie, to idealny czas jaki według badaczy, należy przeznaczyć na przebywanie w lesie. Mając jednak na uwadze realia życia codziennego zaleca się przybywanie w lesie przez przynajmniej dwadzieścia minut (WHO zaleca minimum sto pięćdziesiąt minut tygodniowo).

Nie ma wątpliwości- las nam pomaga! Czas wykorzystać plusy, które niesie za sobą przebywanie w jego otoczeniu. 30 proc. terytorium naszego kraju to lasy. Z pewnością każdy znajdzie miejsce do spacerowania dla siebie.

 

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here